Hold og intromøder 

Funktionel Hjernetræning er bygget op af forskellige øvelser og udfordringer, hvor sværhedsgraden løbende øges. Gennem et træningsforløb er øvelser, intensitet og graden af udfordring tilpasset deltagerne. Du kan læse mere om holdene længere nede på siden.

Her finder du aktuelle hold, der udbydes af FuHT trænere uddannet ved MindSocial. Træneren kan være ansat ved MindSocial eller være selvstændig og tilbyde Funktionel Hjernetræning i egen virksomhed.

Aarhus

Fyn

Lyngby

København S

Genoptræning, Commotiopatienter

Deltagere med langvarige men efter en hjernerystelse eller piskesmæld

I den gruppe oplever deltagerne, at hjernen er kommet i dårlig form. Kognitive funktioner som hukommelse, koncentration og problemløsning skal genoptrænes. Det skal samme skal evnen til at sortere i input og forstyrrelser, så hverdagens almindelige input i form lyde og lys ikke bliver en belastning.

I gruppen ser vi ofte, at de mentale vaner er blevet modspiller i genoptræningen. Gener og ubehag får dig til at justere, hvor meget du belaster din hjerne og du lærer at undgå overbelastninger. Det er godt og vigtigt, men over en lang periode bliver de mentale (forsvars) vaner din modspiller. Genoptræning af de kognitive funktioner kræver, at du igen udfordrer hjernen og stille og roligt lærer den at bruge sine muskler igen. Selvfølgelig med respekt for det niveau hvor du og din hjerne er og kan træne.

Gennem et træningsforløb træner du hjernens form (de kognitive funktioner) og udfordrer de mentale vaner. I takt med at din opmærksomhed bliver optaget af sjove og udfordrende øvelserne, forskellige input og samspillet med de andre, bliver de mentale (forsvars) vaner ”glemt”. Du åbner stille og roligt op for en aktiv omverden, og hjernen træner i at håndtere input, forstyrrelser, balance og sociale relationer.

Læs om commotiopatienters udvikling og oplevelser her

Genoptræning, Mental belastning

Deltagere der oplever eller har oplevet en længerevarende mental belastning

En mental belastning af hjernen påvirker din trivsel negativt. Hjernen kommer i dårlig form. I forbindelse med den egentlige belastning og længe efter, kan du opleve kognitive, sociale og fysiske vanskeligheder.

De kognitive vanskeligheder kommer til udtryk ved, at det er svært at koncentrere sig, at holde overblik, at lære nye ting og træffe aktive beslutninger. Evnen til at kontrollere opmærksomheden er ødelagt og der skal ikke for mange input og forstyrrelser til før hjernen bliver overbelastet.

De sociale vanskeligheder handler om lysten til at være sammen med andre mennesker og troen på dig selv i sociale sammenhænge. Den mentale belastning kan over tid betyde, at du bliver usikker på dig selv og på de mennesker, du er sammen med.

De fysiske vanskeligheder kan være i form nattesøvn, vejrtrækning, træthed og du kan være svært ved at orientere dig i større rum og sammenhænge.

Gennem et træningsforløb træner du hjernens form (de kognitive funktioner) og styrker det mentale fundament. I takt med at du lykkes i sjove og udfordrende øvelser genfinder du din energi og tro på dig selv. Du bliver bedre til at kontrollere din opmærksomhed og selv bestemme, hvilke tanker og følelser, der skal optage din mentale kapacitet. Du oplever at flytte dig selv og bliver stærkere både individuelt og i samspillet med de øvrige deltagere.

Læs om deltagernes udvikling og oplevelser her

Grundtræning

Deltagere der vil udfordre sig selv, have endnu mere overskud og styrke de aktive valg

Hvem og hvad får din opmærksomhed, hvornår? Vi træner din evnen til at kontrollere opmærksomheden  og træffe aktive valg. Vi skruer vi op for intensiteten og sætter hjernen på overarbejde, styrker det mental overskud og din tro på dig selv. Gennem træningsforløbet bliver du klogere på hjernen og egne mentale strategier, din adfærd og reaktioner i udfordrende sammenhænge. Vi træner de mentale processer, som du skal bruge i små og store typer af opgaveløsning. Din hjernes gode form danner fundamentet for alt hvad du gør. Jo bedre fundament – jo større trivsel.

I sammenhæng med træningen har du mulighed at undersøge og udfordre dine mentale strategier, nogle vil du ønske at træne stærkere, imens der (måske) er nogle, som du med fordel kan lave lidt om.