8 pladser og aktive valg af mødekultur

Når vi går ind til et møde skal vi aktivt vælge, at bruge vores mentale pladser på netop det møde og de mennesker.

Den mentale kapacitet er begrænset over perioder, i løbet af dagen og lige nu, til lige præcis den opgave og situation vi er i. Mentalt overskud handler om, at udnytte den kapacitet “8 pladser”, vi har til rådighed.

Der er kamp om vores opmærksomhed. Det kræver overskud og det kræver et aktivt valg, at holde fokus på den opgave, vi sidder med. Nogle gange tager vi en hjemmearbejdsdag for at løse en opgave. Vi træffer et aktivt valg om muligheden for at arbejde fokuseret uden at blive forstyrret.

Det aktive valg af fokus er ikke kun relevant, når vi skal løse egen opgave og have egen tid.

Hvor mange pladser har du med til mødet?

Når vi går ind til et møde skal vi aktivt vælge, at vi bruge vores mentale pladser på netop det møde. I en travl hverdag, hvor mange har brug for vores resurser og bidrag, løser vi flere opgaver på samme tid, løber stærkt og multitasker. Vi deltager i møder og når samtidig at tjekke telefonen, besvare en mail og skimme agendaen. Men den adfærd er ikke et udtryk for, at vi er gode til at multitaske. Den er udtryk for, at vi ikke giver opgaven og de mennesker vi er sammen med vores opmærksomhed og mentale kapacitet.

Den adfærd er ikke et udtryk for, at vi er gode til at multitaske. Den er udtryk for, at vi ikke giver opgaven og de mennesker vi er sammen med vores opmærksomhed og mentale kapacitet.

Det er sjældent et ønske om ikke at være opmærksom, men det blev aldrig et aktivt valg, hvem og hvad, der skulle have vores opmærksomhed, hvornår!

Vi kan godt forestille os møder, hvor det er OK at deltage med halvdelen af vores mentale kapacitet (4 pladser), men så lad det være et aktivt valg. ”På det her møde bidrager jeg med 4 pladser”. Et aktivt valg og må jeg anbefale en forventningsafstemning. Tjek lige med mødelederen og med den kollega, der har forberedt et oplæg og bedt om dine input, at en 4 pladser deltagelse er nok. Måske er der en forventning og et ønske om mere end blot halvdelen af din viden og opmærksomhed.

Hvor mange pladser har du og dine kolleger med, når I går til et møde, hvad forventer I af hinanden. Er det OK at deltage i et møde med 4 pladser?

Stjæler vi af hinandens pladser?

Udfordringen ved at deltage med 4 pladser handler ikke kun om mødets kvalitet og længde. Nogle er helt sikkert så kloge og effektive, at 4 pladser er nok til opgaven. Måske er et punkt på agendaen ikke så vigtigt i forhold til mine opgaver og mål, og så kræver det ikke mine 8 pladser.

Hvad bruger vi så de overskydende pladser til? At skrive en mail, svare en telefon., eller smalltalk med sidemanden. Bruger vi de overskydende pladser på en måde, hvor vi stjæler af kollegernes pladser. Kollegerne har også en begrænset kapacitet og måske er netop det her punkt på agendaen vigtigt for deres opgaver og mål.

Vi smitter hinanden. Vi smitter, når vi siger godmorgen og vi smitter, når vi ikke siger godmorgen. Vi smitter, når vi deltager med 8 pladser og vi smitter når vi deltager med 4 pladser. Lad det være et aktivt valg, hvor mange mentale pladser du giver til opgaven og de mennesker du er sammen med – i og udenfor møder.

Godt møde 🙂

 

Det er her – på de bevidste mentale pladser, vi kan arbejde effektivt, være nysgerrige, reflektere og træffe beslutninger. Det er også her, vi kan være innovative, udfordre vaner og forestillinger. Det er her, vi aktivt kan vælge hvad og hvem, der skal have vores opmærksomhed – i den situation, på den dag, i den periode.

8 pladser og aktive valg

Den mentale kapacitet er begrænset både over perioder, i løbet af dagen og lige nu, til lige præcis den opgave og situation vi er i. Mentalt overskud handler om, at udnytte den kapacitet vi har til rådighed. Det skal være et aktivt valg, hvem og hvad der får vores opmærksomhed, hvornår

Arbejdshukommelsen behandler det, som vi er opmærksomme på lige nu. Den har hos os alle en begrænset kapacitet. Vi kan træne antallet af pladser, vores mentale kapacitet, men det er mere interessant, hvordan vi bruger den kapacitet, vi har til rådighed.

En hjerne i god form har flere pladser og mulighed for aktivt at vælge, hvem og hvad der skal optage de pladser, hvornår. En hjerne med gode vaner, lader pladserne optage af det, som lige nu, i den opgave, i den situation i den periode, hjælper dig til at præstere og trives i samspil med din omverden.

På denne side ligger vi løbende indlæg om 8 pladser og aktive valg i relation til nogle af hverdagens opgaver og udfordringer.

8 pladser til skærmen eller til dine børn..

Det skal være et aktivt valg hvem og hvad der får vores opmærksomhed, hvornår.

Det er vores opmærksomhed, vi betaler med, når vi har gratis adgang til Facebook, Twitter, forskellige app. nyheder osv. Vi ved det godt, og alligevel kan de fleste af os opdage, at vi sidder ved siden af vores børn og giver vores mentale pladser til en skærm. Det kan være vigtigt arbejde, feriebooking eller betaling for fodboldsæsonen, opgaver der bevidst er prioriteret. Men det kan også være facebook og ligegyldige opdateringer, der får vores mentale pladser.

“Beklager, men de der kommunikerer via min tlf. er altså meget vigtigere end dig!”

Det sker ikke, fordi vi aktivt har truffet den beslutning, at facebook er vigtigere end vores børn. Det sker fordi det aldrig blev et aktivt valg. Skærmen og folkene bag den er bare mere erfarne og snu end vores børnene. Vores børn har endnu ikke i samme udspekulerede grad lært, hvordan de med små kontinuerlige lyde, stjerner, anerkendelse og diskrete belønninger kan fastholde vores opmærksomhed.

Det er en uretfærdig kamp og børnene har ikke en chance.

Det er en uretfærdig kamp og børnene har ikke en chance. Hvis børnene skal vinde den kamp, så skal vi sætte en overdommer ind, der kan give børnene fordelen af det aktive valg. En overdommer der lige stiller spørgsmålet, hvem og hvad skal optage mine mentale pladser, lige nu?

Skærmen er din mentale håndvægt

Vi kan træne hjernen stærkere og mere smidig. Vi kan specialisere den og træne nogle mentale muskler stærkere end andre. Når vi skal sætte en overdommer ind og træffe aktive valg, så skal vores hjerne være i stand til at stoppe den første indskydelse og hjælpe os til at gøre noget andet. Den skal sige nej til den hurtige belønning, som skærmen kan give os. Velvidende, at der sandsynligvis venter en anden og større belønning, når vi i stedet giver vores mentale pladser til nuet og de mennesker, vi er sammen med.

Vi har altså næsten altid en mental håndvægt på os. Hver gang vi tager telefonen frem.. (bare fordi, vi lige skal tjekke), og aktivt overvejer, om det nu også er telefonen, der skal have vores opmærksomhed, så træner vi evnen til de aktive valg.

Det er jo fantastisk, at vi hele tiden har en mental håndvægt på os og kan træne hjernen og de mentale vaner. Men forstil dig, at du altid gik rundt med en fysisk håndvægt og konstant skulle træne dine biceps.  Måske ville de blive store og stærke, – måske ville de blive overbelastede og ødelagte.

Det vil vi lade stå til egen refleksion, og hvis nogle skulle få lyst til at teste det, så del endelig oplevelsen med os andre. Vi er nemlig nysgerrige og vi giver aktivt vores opmærksomhed til spændende input og erfaringer.

God træning!